advertentie
Je bent hier: Home > FAQ > Heb je een vraag?

Heb je een vraag?

Hier geven we antwoord op de meest gestelde vragen.

Tijdens het boeken

Waarom steeds een annuleringsverzekering bijboeken?

Het afsluiten van een annuleringsverzekering is mogelijk en raden wij ten zeerste aan. Bij het annuleren van je reis kunnen de kosten immers oplopen tot 90% van de totale reissom. Alle uitleg vind je op deze pagina.

Waarvoor moet ik na mijn reservatie nog een aparte aanvraag indienen?

Mijn kind jonger dan 16 jaar reist alleen

  • Kinderen onder de 5 jaar mogen niet alleen reizen.
  • Voor alleen reizende kinderen tussen de 5 en de 12 jaar dien je assistentie aan te vragen.
  • Voor kinderen tussen de 12 en de 15 jaar kan je tevens assistentie aanvragen, maar dit is niet verplicht.

Deze assistentie is betalend. Bij Thomas Cook Airlines betaal je hiervoor € 50 per kind per traject.
Je dient op voorhand naam, adres van verblijfplaats en telefoonnummer van de persoon die het kind wegbrengt en ophaalt op te geven.

Opgelet, dit dient op voorhand aangevraagd te worden via het Contact Center.

Medische assistentie

Rolstoelassistentie is gratis, maar dient vooraf aangevraagd te worden bij ons Contact Center. Je kan je eigen rolstoel meenemen; bij het instappen aan boord wordt je rolstoel in het ruim geladen. Let wel, indien je assistentie aanvraagt, is het niet mogelijk om een stoelreservatie te voltooien.

Gelieve voor andere vragen over medische assistentie (zoals extra zuurstof aan boord) ons Contact Center  te contacteren.

Huisdieren

Je kan enkel een hond of een kat meenemen indien je over de nodige documenten beschikt voor het vervoer van huisdieren en indien je huisdier in een daartoe bestemde ‘kooi’ zit. Vraag hiernaar bij een dierenspeciaalzaak. Lees ook artikel 7.5 van onze bijzondere voorwaarden.

  • Een beperkt aantal dieren die minder dan 6 kilo wegen, worden toegelaten in de cabine. Bij Thomas Cook Airlines bedraagt het supplement voor het vervoeren van een huisdier minder dan 6 kg € 15 per traject.
  • Dieren die 6 kilo of meer wegen, mogen enkel mee in het ruim. Bij Thomas Cook Airlines betaal je dan € 50 per traject. Het vervoer van huisdieren dient vooraf aangevraagd te worden bij het Contact Center.

Sportmateriaal

Algemeen

Gelieve ons Contact Center steeds in te lichten indien je sportmateriaal wenst mee te nemen op de vlucht. Indien je dit niet doet, wordt je sportmateriaal geweigerd aan de check-in. Check ook artikel 7.6 van onze bijzondere voorwaarden.

Golfmateriaal

Bij Thomas Cook Airlines kan je een golftas meenemen met een maximaal gewicht van 15 kg. Je betaalt hiervoor € 30 per traject.

Duikmateriaal

Je kan een tas specifiek voor duikmateriaal meenemen met een maximaal gewicht van 15 kg (inclusief loodgordel). Hiervoor bedraagt bij Thomas Cook Airlines het supplement € 20 per traject voor alle bestemmingen.
Er zijn wel enkele beperkingen: flessen mogen niet mee en een duiklamp zonder langwerpige batterij wordt enkel in je handbagage toegelaten, indien het lampje apart is verpakt.

Surfmateriaal

Bij Thomas Cook Airlines kan je maximum 1 surfplank meenemen de vlucht. Hiervoor betaal je dan € 50 per traject. Let wel: surfmateriaal wordt niet aanvaard op transferbussen.

Fiets

Om een fiets te mogen vervoeren moet die in een stevige doos of tas zitten: stuur in de richting van het kader, voorwiel gedemonteerd, pedalen omgevouwen en banden ontlucht. CO² patronen mogen niet mee aan boord. De kost bij Thomas Cook Airlines bedraagt € 50 per fiets per traject. Indien je een bustransfer voor ter plaatse hebt bijgereserveerd, moet er een aanvraag gebeuren door ons Contact Center en kan de busmaatschappij een supplement vragen voor het vervoer van je fiets. 

Speciale maaltijden aan boord

Naast de standaard maaltijden kunnen volgende maaltijden aangevraagd worden bij ons Contact Center

  • De meerprijs voor speciale maaltijden (vegetarisch, glutenvrij, moslim, diabetisch) bedraagt bij Thomas Cook Airlines € 10 per maaltijd per traject 
    Voor een kosjere maaltijd betaal je een supplement van € 25 per maaltijd per traject.

Bovenvermelde supplementen gelden enkel voor Thomas Cook Airlines vluchten. Voor vluchten uitgevoerd door onze partner maatschappijen kunnen andere tarieven gelden. Deze kan je verkrijgen via ons Contact Center.

Aanvraag extra kg bagage of overgewicht

Indien je meer kg bagage wenst mee te nemen dan de maximum toegelaten aantal kg (hoofdbagage van 20 kg in Economy / 22 kg in Premium Service), betaal je een supplement van € 15/kg voor de heen- en terugvlucht.

Hoe kan ik betalen?

Bij een online boeking wordt je dossier pas bevestigd na betaling van het volledige bedrag. Wij aanvaarden volgende kredietkaarten: American Express, Visa en MasterCard. Je gegevens worden bij deze transactie beveiligd door de meest betrouwbare software SSL (Secure Socket Layer) en uitgevoerd door Ogone. Je kan indien je aangesloten bent bij Dexia en/of KBC eveneens de betaling uitvoeren via de eigen Web Banking software.
Je kan helaas niet via onze website uw vluchten reserveren indien je niet over bovenstaande betaalmogelijkheden beschikt. Gelieve je dan te richten tot je reisagent in de buurt.

Kan ik een huurwagen bijboeken?

Indien je dit wenst, kan je eveneens zelf je wagen vastleggen bij één van onze partners. De volledige afhandeling van deze reservatie loopt dan volledig via deze partner.
Ons Contact Center helpt je graag verder bij de reservatie van een huurwagen. Gelieve steeds het reservatienummer van uw vlucht door te geven.

Waarom kiezen voor Premium Service?

Klik hier voor meer info omtrent Premium Service.

Boek je vliegticket in Premium Service online na de betaling of via het Contact Center.

Waarom steeds een reisbijstandsverzekering bijboeken?

Het afsluiten van de reisbijstandsverzekering Thomas Cook Assistance is mogelijk en raden wij ten zeerste aan. Kosten voor medische bijstand kunnen immers hoog oplopen. Alle uitleg vind je op deze pagina.

Ik heb geen reserveringsbevestiging ontvangen na voltooiing van mijn boeking. Is mijn boeking succesvol verwerkt?

Controleer of je per e-mail een bevestiging hebt ontvangen. Als je binnen 1 uur na het afsluiten van je boeking nog geen bevestiging per e-mail hebt ontvangen, neem dan alstublieft contact op met ons Contact Center op 02 400 34 22.

Welke belastingen moeten op vliegtickets worden betaald?

De prijzen van de vliegtickets zijn inclusief luchthaventaks. Deze luchthaventaks is afhankelijk van de aankomstluchthaven alsook de luchthaven van vertrek. Een overzicht vind je terug op je factuur. De btw op vliegtickets is 0%

Voor je vertrek

Hoeveel bagage mag ik meenemen?

Je hoofdbagage mag bij Thomas Cook Airlines een maximaal gewicht hebben van 20 kg (22 kg voor Premium klanten) en 1 stuk handbagage van maximum 6 kg. De afmetingen van de handbagage mogen maximum 55 x 40 x 20 cm bedragen. Indien je met een andere luchtvaartmaatschappij vliegt, kan je deze informatie terugvinden op je tickets.
In geval van overgewicht, zal je aan de incheckbalie van de luchtvaartmaatschappij de meerprijs per kilo moeten bijbetalen. Een rolstoel en een kindbuggy behoren tot de extra toegelaten bagage zonder meerprijs.

Passagiers die in Premium Service vliegen, mogen 22 kg hoofdbagage meenemen i.p.v. 20 kg.

Reizigers die tijdens het winterseizoen (vanaf november t.e.m. maart) langer dan 22 dagen op hun vakantiebestemming verblijven, mogen 30 kg hoofdbagage meenemen. Dit geldt op een groot aantal bestemmingen, vraag gerust meer info aan via ons Contact Center.

Indien je sportbagage wenst mee te nemen (duikmateriaal, golfzak, fiets,…) of speciale assistentie nodig hebt (rolstoelgebruikers, alleenreizende minderjarigen,…) dan dien je dit steeds aan te vragen. Aanvragen dienen ten laatste 24u na boeking te worden doorgegeven via het ons Contact Center.

Hoe verloopt de check-in?

Om alles vlot te laten verlopen vragen we je om minimum 2 uur voor vertrek op de luchthaven te melden.

In Brussel, Oostende, Luik en Rijsel staat onze Thomas Cook Airlines host/ess je op te wachten en zal je de weg wijzen naar de incheckbalie van de luchtvaartmaatschappij. Bij vertrek vanuit een andere luchthaven dan hierboven vermeld, ga je rechtstreeks naar de incheckbalie van de luchtvaartmaatschappij die je vlucht zal verzorgen.

Let op dat aan de balie de correcte bestemming, klasse en vluchtnummer staat vermeld. Bij de check-in zal je je reisdocumenten en identiteitsbewijs (check de pagina ‘Aan welke reisformaliteiten moet ik voldoen?’) moeten voorleggen.

Jouw bagage wordt gewogen, krijgt een label en wordt naar het vliegtuig overgebracht. Als bewijs van inchecken, krijg je bij je boarding pass een dubbel van dit label dat je moet bijhouden tot je je bagage op de bestemming van de transportband hebt gehaald.

Met de boarding pass kan je je nu begeven tot de aangegeven ‘gate’ waar een douane-beambte naar je boarding pass en identiteitsbewijs zal vragen.

Prettige reis!

Moet ik mijn vlucht herbevestigen?

Vluchtroosters kunnen steeds wijzigen. Voor vluchten met vertrek vanuit België word je op de hoogte gehouden van eventuele wijzigingen. Voor vluchten naar België vragen we je om één of twee dagen voor de reis te telefoneren naar de Thomas Cook Airlines Service op uw bestemming om zo het vluchtnummer en het vertrekuur te checken. Je kan bij moeilijkheden of twijfel eveneens telefoneren naar ons Contact Center

Hoe en wanneer ontvang ik mijn reisbevestiging en reisdocumenten?

Binnen het uur na betaling van je reservatie ontvang je de reisbevestiging per e-mail. Neem alsjeblieft contact op met ons indien je binnen 1 uur na het afsluiten van je boeking nog geen bevestiging per e-mail hebt ontvangen.

De reisdocumenten worden steeds elektronisch verstuurd naar het e-mailadres dat je bij boeking hebt opgegeven en dit vanaf 2 weken voor vertrek. Indien je je vlucht minder dan 2 weken voor afreis hebt vastgelegd, worden de reisdocumenten de volgende dag reeds verstuurd.

Indien je je reisdocumenten niet tijdig meer ontvangt, kan je ze ophalen aan de Thomas Cook Airlines-balie op de luchthaven (Brussel, Oostende, Luik of Rijsel). Neem steeds je dossiernummer (reservatienummer) en betalingsbewijs van jouw bank mee.
Indien je niet vanuit één van bovenvermelde luchthavens vertrekt zal onze plaatselijke vertegenwoordiger/ster je staan opwachten aan de check-in op de luchthaven van vertrek om je de reisdocumenten te overhandigen.

Met de ontvangen reisdocumenten kan je rechtsreeks inchecken aan onze incheckbalie en ontvang je jouw definitieve vluchtvouchers.

Aan welke reisformaliteiten moet je voldoen?

Algemeen

Je plant binnenkort een reis naar het buitenland? Vergeet dan zeker niet de reisformaliteiten van dit land te checken en tijdig de nodige documenten aan te vragen. De meest recente info hierover kan je vinden bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming of op de website van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse zaken, Buitenlandse handel en Ontwikkelingssamenwerking: http://diplomatie.belgium.be/.

Bij check-in

Bij de check-in dient elke reiziger namelijk in regel te zijn met de vereiste reisformaliteiten van het land van herkomst en het land van bestemming. De naam die op de reisformaliteiten staat moet overeenkomen met de naam die werd opgegeven bij reservatie. Indien de reiziger de vereiste documenten niet kan voorleggen, wordt die geweigerd. Alle kosten die daaruit voortvloeien vallen ten laste van de reiziger.

Voor reizigers van Belgische nationaliteit:

Indien je op reis vertrekt naar een land binnen de Europese Unie volstaat de identiteitskaart (die moet in elk geval minimum 3 maand geldig zijn na retour).

Voor landen buiten de Europese Unie is meestal een internationale reispas/paspoort vereist (die moet minimum 6 maand geldig zijn na retour). Ook kinderen onder de twaalf jaar moeten in het bezit zijn van een geldig identiteitsbewijs met foto. 

BELANGRIJK: verscheidene gemeenten/steden zijn reeds overgeschakeld op de nieuwe kids ID. Reken toch op een leveringstermijn van 3 weken.

Voor enkele toeristische bestemmingen wordt gevraagd om tijdens de heenvlucht of bij aankomst een toeristenkaart in te vullen of een visumrecht te betalen.

Voor alle landen waarop Thomas Cook Airlines vluchten aanbiedt, vind je hieronder info over de nodige reisdocumenten voor een toeristisch verblijf van maximum 90 dagen. Deze informatie is steeds onder voorbehoud van wijzigingen.

Bulgarije

  • identiteitskaart

Brazilië

  • internationale reispas/paspoort (nog minstens 6 maand geldig) en een retourticket
  • visum verplicht voor een verblijf langer dan 90 dagen. Meer info via: http://cgbruxelas.itamaraty.gov.br/fr/visa_touristique.xml

Cabo Verde

  • internationale reispas/paspoort (nog minstens 6 maand geldig na aankomstdatum)
  • het visum kan bij aankomst op de luchthaven worden aangekocht en kost € 25 p.p. Je kan het visum ook op voorhand aanvragen bij de Ambassade van Cabo Verde: Avenue Jeanne/Johannalaan 29, 1050 Brussel, tel. 02/643.62.70, fax 02/646.33.85, mail. emb.caboverde@skynet.be

Cuba

  • internationale reispas/paspoort (geldig tijdens het verblijf in Cuba) en een retourticket
  • attest van de verplichte medische reisverzekering
  • toeristenkaart (inbegrepen in de prijs van je heen- en retourvlucht die je geboekt hebt bij ThomasCookAirlines; te verkrijgen aan de ThomasCookAirlines-balie in Brussel en correct in te vullen in drukletters vóór je incheckt)
  • visum voor een verblijf langer dan 30 dagen
  • beperkingen: Cubaanse autoriteiten verbieden de invoer van draagbare dvd-spelers, gps-toestellen, playstations, …

Cyprus

  • identiteitskaart

Dominicaanse Republiek

  • je hebt een internationaal paspoort nodig om de Dominicaanse Republiek binnen te komen. Dat moet nog minstens 6 maanden geldig zijn na de retourdatum. Ook kinderen en baby's moeten een internationaal paspoort hebben
  • toeristenkaart (inbegrepen in de prijs van je heen- en retourvlucht die je geboekt hebt bij ThomasCookAirlines; te verkrijgen aan de ThomasCookAirlines-balie bij vertrek in Brussel)

Egypte

  • Identiteitskaart (nog minstens 6 maand geldig na retourdatum) !
  • visum dat je bij aankomst op de luchthaven aankoopt bij de medewerkers van onze lokale agent Bright Sky Travel. Hiervoor heb je 2 pasfoto’s nodig en dien je 17 euro te betalen per reiziger (onder voorbehoud). Meer info via: http://nl.egypt.travel/practical_info/visa_travel_info

Frankrijk

  • identiteitskaart

Griekenland

  • identiteitskaart

Italië

  • identiteitskaart

Jamaica 

  • internationale reispas/paspoort
  • toeristenkaart: krijg je tijdens de vlucht of bij aankomst en dien je zelf in te vullen

Jordanië

  • identiteitskaart (nog minstens 6 maand geldig na de terugvlucht)
  • !!! reispas/paspoort noodzakelijk indien je je ticket hebt geboekt binnen 5 werkdagen voor afreis, als je een duikpakket hebt geboekt of wanneer je op excursie naar een van de aangrenzende landen wenst te gaan
  • bij reservatie dien je volgende gegevens van alle reizigers door te geven aan ThomasCookAirlines: nationaliteit, kaartnummer en geldigheidsdatum van de identiteitskaart en paspoort
  • visum kan je bekomen bij aankomst in Aqaba op de luchthaven en is gratis. Breng 2 pasfoto’s mee voor elke passagier, ook voor de kinderen
  • departure tax van ca. 25 JOD dien je te betalen bij het verlaten van Jordanië; dus ook als je als excursie naar een van de omringende landen aandoet

Kenia

  • internationale reispas/paspoort  (nog minstens 6 maand geldig na de terugvlucht)
  • visum verkrijg je bij aankomst op de luchthaven van Mombasa op vertoon van je reispas en na overhandiging van het ingevulde aanvraagformulier dat tijdens de vlucht wordt uitgedeeld. De betaling van het visum bij aankomst in Kenia is enkel mogelijk in USD en kost 50 USD (25 USD voor kinderen jonger dan 16 jaar, bij voorkeur met gepast geld betalen). Opgelet: indien je je verblijf in Kenia met een verblijf in Zanzibar combineert, moet je bij aankomst in Kenia een visum voor ‘multiple entries’ vragen. Indien je doorreist naar Tanzania is een afzonderlijk visum verplicht (50 USD bij aankomst). (tarieven onder voorbehoud)
  • visum kan ook op voorhand verkregen worden bij de Keniaanse ambassade in Brussel

Kroatië

  • identiteitskaart

Malediven

  • internationale reispas/paspoort (nog minstens 6 maand geldig te tellen vanaf de datum van binnenkomst op de Maldiven)
  • visum te verkrijgen op de luchthaven

Malta

  • identiteitskaart

Marokko

  • internationale reispas/paspoort

Mexico

  • internationale reispas/paspoort
  • toeristenkaart: krijg je tijdens de vlucht of bij aankomst en dien je zelf in te vullen

Montenegro

  • identiteitskaart

Portugal

  • identiteitskaart

Spaanse vasteland, Balearen en Canarische eilanden

  • identiteitskaart

Senegal

  • internationale reispas/paspoort (nog minstens 3 maand geldig vanaf de datum van aankomst)

Sri Lanka

  • internationale reispas/paspoort (nog minstens 3 maand geldig, te tellen vanaf de geplande datum van terugkeer)
  • visum te verkrijgen op de luchthaven

Thailand

  • internationale reispas/paspoort (nog minstens 6 maand geldig te tellen vanaf de heenvlucht)
  • visum voor een verblijf langer dan 30 dagen

Tunesië

  • internationale reispas/paspoort
  • uitzondering voor burgers met Belgische én Tunesische nationaliteit: Tunesisch paspoort

Turkije

  • identiteitskaart
  • visum krijg je bij aankomst op de luchthaven in Turkije op vertoon van je identiteitskaart en mits betaling van 15 euro (onder voorbehoud). Bewaar dit document goed, want het wordt gevraagd bij het verlaten van het land.

Zanzibar (Tanzania)

  • internationale reispas/paspoort (nog minstens 6 maand geldig na de terugvlucht)
  • visum verkrijg je bij aankomst op de luchthaven in Zanzibar op vertoon van je reispas en na overhandiging van het ingevulde aanvraagformulier dat tijdens de vlucht wordt uitgedeeld. De prijs van het visum bedraagt 50 US dollar ( onder voorbehoud). Opgelet: indien je Zanzibar met Kenia combineert, moet je voor Kenia een afzonderlijk visum betalen bij aankomst in Mombasa/Kenia (50 US dollar, 25 USD voor kinderen jonger dan 16 jaar, onder voorbehoud, bij voorkeur betalen met gepast geld)
  • visum kan ook op voorhand verkregen worden bij de Tanzaniaanse ambassade in Brussel

Voor niet-Belgen en genaturaliseerde Belgen:

Voor reizigers van een andere nationaliteit dan de Belgische is een andere regelgeving opgesteld. Ook voor genaturaliseerde Belgen bestaan voor bepaalde landen andere regels.

In de meeste gevallen volstaat een paspoort. De zogenaamde ‘verblijfskaarten’ van niet-Belgen zijn niet geldig als reisdocument. In sommige gevallen moet je over een visum beschikken en moet je zowel een heen- als terugticket kunnen voorleggen.

Gelieve steeds contact op te nemen met de respectievelijke ambassade of consulaat voor meer info.

ThomasCookAirlines moet bepaalde restricties in acht houden voor de verkoop van tickets op Aqaba (Jordanië) waardoor verkoop aan niet-EU onderdanen niet is toegelaten. Bij het niet naleven van deze regel die werd opgelegd door de plaatselijke autoriteiten, wordt een boete uitgeschreven aan zowel de passagier als aan ThomasCookAirlines.

Extra info

Indien je je huisdier meeneemt op reis:

Ook je huisdier moet voldoen aan de nodige reisformaliteiten. Informeer je tijdig bij je dierenarts. Als je op reis vertrekt naar een land buiten de Europese Unie kan je je best richten tot de ambassade of het consulaat van het betrokken land.

Indien je op je vakantiebestemming een huurwagen wenst te huren:

Een Belgische rijbewijs is niet overal geldig. In bepaalde landen kan je slechts een wagen huren indien je beschikt over een internationaal rijbewijs. Vraag deze info op bij de ambassade of het consulaat van je reisbestemming.

Welke beperkingen gelden voor vloeistoffen in handbagage?

Belangrijke beperkingen voor vloeistoffen in handbagage:
De Europese Commissie heeft een verordening (nr. 1546) goedgekeurd waardoor nieuwe maatregelen voor het luchtvaartverkeer van kracht worden. Dit nieuwe reglement legt zware beperkingen op betreffende vloeistoffen in handbagage, en is geldig voor alle vluchten met vertrek uit een luchthaven van de Europese Unie (ongeacht de bestemming of de nationaliteit van de passagier). Deze beperkingen gelden bovendien ook voor heel wat luchthavens buiten de Europese Unie.
Deze verordening betreft uitsluitend bagage die in de cabine wordt meegenomen (handbagage) en dus niet bagage die ingecheckt wordt en in het ruim vervoerd wordt. Producten met een vloeibare inhoud van meer dan 100 ml mogen dus wel in de reiskoffer meegenomen worden die ingecheckt wordt.
Elke verpakking die vloeistof bevat, mag max.100 ml inhoud hebben. Passagiers mogen wel verschillende vloeistoffen meenemen, zolang de regel van de 100 ml gerespecteerd wordt. Het begrip vloeistof dient zeer breed opgevat te worden, ook gels, sprays, tandpasta enz. horen hierbij.
Alle vloeistoffen die in de handbagage aanwezig zijn, zullen aan de security controle aangeboden moeten worden in een doorzichtig plastic zakje met een inhoud van maximum één liter. Dit zakje dient afgesloten te worden door middel van een elastiek, een knijper of een ander sluitmechanisme. Per passagier mag max. één plastic zak aangeboden worden. Deze regel geldt zowel voor volwassenen als voor kinderen (niet baby’s). De vloeistoffen moeten in de plastic zak passen (de plastic zak mag niet uitpuilen). Alle producten die niet beantwoorden aan deze reglementering zullen aan de security controle onverbiddelijk in de afvalcontainer verdwijnen.
Uitzonderingen worden toegestaan voor medicijnen, babyvoeding en dieetvoeding die nodig zijn voor de vlucht. Deze mogen in de handbagage meegenomen worden en hoeven dus niet in een doorzichtige plastic zak gestopt te worden. Er wordt aangeraden dat passagiers die niet-gangbare medische vloeistoffen meenemen, zouden beschikken over een medisch attest (liefst in het Engels opgesteld).
De aankoop van vloeibare producten in de tax free shop zijn nog steeds mogelijk, maar zullen door de tax free shop verpakt worden in een doorzichtige verzegelde plastic zak die door de passagier niet mag opgedaan worden voor hij zijn eindbestemming bereikt heeft.
Dit nieuw Europese reglement voorziet eveneens dat passagiers verplicht zijn om aan de security controle hun jas of mantel uit te trekken en draagbare computers of ander groot elektronisch materiaal uit de handbagage te halen.
Meer dan ooit is het belangrijk dat om vroeg, minimum 2 uur voor vertrek, op de luchthaven te zijn gezien deze nieuwe reglementering voor lange files aan security controle zal zorgen.


Om je correct te informeren, hebben wij voor je volgende Q&A voorbereid.
1. Voor welke vluchten geldt het nieuwe reglement?
Het nieuwe reglement geldt voor alle vluchten die vertrekken uit een luchthaven van de Europese Unie, ongeacht de bestemming of de nationaliteit van de luchtvaartmaatschappij.

2. Wat wordt er verstaan onder “vloeistof”?
Onder vloeistof worden verschillende types verstaan: de volledige vloeibare producten zoals drank en parfum of de semi-vloeibare producten zoals gels, pasta’s, lotions, mengsels en aërosols. Enkele voorbeelden: alle soorten drank, siroop, parfum, haargel, douchegel, tandpasta, gelaatscrème, bodylotion, zonnecrème of –olie, vloeibare zeep, deodorant en andere sprays, scheercrème,…

3. Geldt het reglement ook voor water?
Ja, het reglement geldt ook voor water.

4. Kunnen passagiers meerdere verpakkingen van 100 ml meenemen?
Ja, passagiers kunnen meerdere verpakkingen van max. 100 ml meenemen, zolang deze de inhoud van een plastic zak van één liter niet overschrijden.

5. In welk soort plastic zak moeten vloeibare producten vervoerd worden?
De plastic zak waarin vloeibare producten vervoerd mogen worden moet doorzichtig en hersluitbaar zijn, en moet een inhoud hebben van maximaal één liter. Bijvoorbeeld: diepvrieszakken die in elke supermarkt verkocht worden.

6. Wat wordt er voorzien voor passagiers die medicijnen, een speciaal dieet of babyvoeding aan boord nodig hebben?
De reglementering voorziet uitzonderingen voor passagiers die medicijnen of vloeibare dieetvoeding nodig hebben. De passagiers mogen hiervan enkel de hoeveelheid meenemen die zij tijdens de reis nodig hebben. Dit geldt ook voor babyvoeding. Deze producten mogen in de handbagage meegenomen worden en hoeven niet in een doorzichtige plastic zak gestopt te worden. Aan de security controle kan aan de passagier gevraagd worden om te bewijzen dat de producten werkelijk medicijnen of speciale voeding zijn. Wij raden de klanten daarom ook aan om voor medicijnen en speciale voeding een doktersattest mee te nemen (liefst in het Engels).

7. Kunnen passagiers nog drank en parfums kopen in de tax free shops?
Ja, het is nog steeds mogelijk om grotere hoeveelheden van bijvoorbeeld drank en parfum te kopen in de tax free shops op de luchthaven. De gekochte artikelen zullen door de tax free shop in speciale verzegelde zakken gestopt worden.

8. Kunnen passagiers nog drank en parfums kopen aan boord van het vliegtuig?
Ja, deze artikelen zullen nog steeds aan boord van het vliegtuig verkocht worden.

Wat moet ik doen indien ik mijn vlucht wens te wijzigen of annuleren?

Je kan nog tot 72 u. voor vertrek je reservering wijzigen mits betaling van een administratieve kost en de eventuele meerprijs van je nieuwe ticket. De administratieve kosten voor korte en middellange vluchten bedragen € 75, voor lange vluchten (exotische bestemmingen) bedragen deze kosten € 125.
Vanaf 72 u. voor vertrek wordt een wijziging gelijkgesteld met een annulatie en bedraagt de kost 90% van de dossierprijs en de prijs van je nieuwe ticket.
Bij het niet opdagen op de luchthaven zonder melding van annulatie vervalt je ticket.

Tijdens je vlucht

Waaruit bestaat onze service aan boord?

» Ontdek hier onze exclusieve Thomas Cook Airlines service.

Na je vlucht

Communautaire lijst van vervoerders

» Klik hier voor de communautaire lijst van vervoerders

Contacteer ons

» Contact Center

Reisvoorwaarden

» Lees hier onze bijzondere en algemene voorwaarden

Problemen met mijn bagage?

Mijn bagage is verloren, gestolen of beschadigd na terugkeer. Welke stappen moet ik ondernemen ?

In geval van verlies, diefstal of beschadiging van bagage dient de passagier hiervan onmiddellijk aangifte te doen bij de bevoegde dienst op de luchthaven van aankomst waar een document (PIR) zal worden opgemaakt. Zonder dit document is het onmogelijk om een vergoeding te bekomen.

In geval van schade moeten alle nodige documenten (Damage Report + bestek voor reparatie + boarding pass) voor het aanvragen van een schadeclaim binnen de 7 dagen naar de luchtvaartmaatschappij worden verstuurd.

Je kan documenten ook versturen naar onze Customer Service. Zij zullen je graag helpen bij de verdere afhandeling van jouw dossier.

Wat doe ik indien ik dringend kledij en/of toiletartikelen nodig heb?

Tot de levering van jouw bagage heb je recht op een vast bedrag of op de aankoop van dringende benodigdheden binnen de maximum aansprakelijkheid . Na de levering van jouw bagage zullen wij 50% van de aankopen vergoeden (maximaal € 240 voor vertraagde bagage op de bestemming).

Indien je deze som niet hebt ontvangen, gelieve volgende documenten op te sturen naar onze Customer Service:

  • het referentienummer van jouw dossier en van het formulier dat op de luchthaven is opgemaakt nav verlies van de bagage;
  • jouw aankoopbewijzen;
  • jouw ticket en bagagelabel.

Indien jouw bagage na 3 dagen nog niet werd afgeleverd, zal er een uitgebreider onderzoek opgestart worden. Wij willen je verzoeken de volgende documenten door te sturen naar onze Customer Service:

  • het referentienummer van jouw dossier;
  • een gedetailleerde inhoudslijst van jouw bagage;
  • jouw ticket;

Wat doe ik indien mijn bagage beschadigd aan me wordt terug bezorgd?

Indien je jouw bagage beschadigd ontvangt op de luchthaven, dien je een “DBR” (Damaged Baggage Report) in te vullen op de luchthaven en dit binnen de 7 dagen aan onze Customer Service te bezorgen. Een luchtvaartmaatschappij heeft een beperkte aansprakelijkheid met betrekking tot verlies, schade of vertraging van bagage. Het is daarom in het belang van de passagier de beschadiging van de bagage te verhalen op zijn/haar eigen reis- en/of bagageverzekering.

Wat gebeurt er indien mijn bagage niet wordt gevonden?

Indien het onderzoek geen positief resultaat geeft, dienen alle documenten schriftelijk overgemaakt te worden aan onze Customer Service. Je zal een financiële tegemoetkoming ontvangen in overeenstemming met de maximum aansprakelijkheid.

Wie zal de kosten voor de beschadiging aan mijn bagage betalen?

Na onderzoek zal onze Customer Service de kosten compenseren rekeninghoudend met de maximum aansprakelijkheid.

Volgende documenten zijn nodig voor afhandeling:

  • het bagagerapport (PIR)
  • jouw vliegticket
  • jouw bagagelabel
  • het betaalbewijs voor de reparatie

Wat kan ik doen wanneer mijn bagage onherstelbaar is?

Je dossier zal na goedkeuring uitbetaald worden volgens de maximum aansprakelijkheid.

Volgende documenten zijn nodig voor afhandeling:

  • het bagagerapport (PIR)
  • jouw vliegticket
  • het aankoopbewijs of details van de leeftijd en aankoopprijs van de bagage

Bewaar de beschadigde bagage tot je de schadevergoeding hebt ontvangen.

Wat kan ik doen wanneer er iets is verdwenen uit de bagage?

Vermiste items zullen worden vergoed volgens de maximum aansprakelijkheid na onderzoek. Evenwel is aansprakelijkheid voor juwelen, fotomateriaal of documenten niet verondersteld.

Het verlies moet binnen de 7 dagen schriftelijk gemeld worden aan onze Customer Service en volgende documenten bevatten:

  • aankoopbewijzen van de vermiste items;

of

  • details over de leeftijd en aankoopprijs.

Verzakingsrecht

De consument beschikt niet over het recht om van de aankoop af te zien.

Koninklijk Besluit dd. 18 november 2002 houdende uitsluiting van sommige overeenkomsten op afstand betreffende het verrichten van diensten voor logies, vervoer, het restaurantbedrijf en vrijetijdsbesteding, van het toepassingsgebied van de artikelen 79 en 80 van de Wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument.

Waar kan ik terecht bij vragen na mijn vlucht?

Voor alle vragen na je vlucht die niet te maken hebben met bagage kan je contact opnemen met onze Thomas Cook Airlines Customer Service.

Speciale aanvragen

Kan ik een buggy mee aan boord nemen?

De buggy kan meegenomen worden tot aan de ingang van het vliegtuig en wordt dan opgeborgen in het ruim.

Wat moet ik doen als ik mijn huisdier wil meenemen?

Je kunt enkel een hond of een kat meenemen.

  • Wegen zij minder dan 6 kilo, dan is een beperkt aantal toegelaten in de cabine. Het dier dient in een speciale daartoe bestemde “kooi” te zitten.
  • Dieren die 6 kilo of meer wegen, mogen enkel mee in het ruim.

Opgelet, het vervoer van huisdieren dient vooraf aangevraagd te worden bij ons Contact Center.

Mijn kind reist alleen. Wie zal voor hem/haar zorgen?

  • Kinderen onder de 5 jaar: alleen reizen verboden
  • Kinderen tussen de 5 en de 12 jaar: assistentie verplicht
  • Kinderen tussen de 12 en de 16 jaar: assistentie vrijblijvend

De assistentie kost € 50 per kind per traject. Je dient op voorhand naam, adres en telefoonnummer van de persoon die het kind weg brengt en ophaalt op te geven.

Opgelet: dit dient op voorhand aangevraagd te worden via ons Contact Center.

Welke soorten maaltijden zijn aan boord van Thomas Cook Airlines Belgium vluchten beschikbaar?

Buiten de standaard maaltijden kunnen volgende maaltijden aangevraagd worden: kosjer (meerprijs €25 per maaltijd per traject), glutenvrij, moslim, diabetisch en vegetarisch (meerprijs € 10 per maaltijd per traject).

Welke vormen van medische assistentie zijn beschikbaar?

Voor elke situatie zijn er aangepaste assistenties mogelijk, neem hiervoor contact op met ons Contact Center(*).

(*) Het Contact Center is te bereiken op het nr 0032 2 400 34 22  
van maandag tot vrijdag tussen 8 en 22 uur, op zaterdag van 9 tot 19 uur en op zondag tussen 10 en 18 uur. Vanuit het buitenland bel je 0032 2 400 34 22

Kan ik instappen met mijn rolstoel?

De rolstoel kan mee tot aan de ingang van het vliegtuig en wordt dan opgeborgen in het ruim, let wel dit moet op voorhand telefonisch aangevraagd worden via het nummer: 02 400 34 22.
Feedback Form